Jättegoda amerikanska cupcakes

 
idag ska ni få ta del av ett recept som jag gjort själv tillsammans med min kompis johanna! Vi har lagt ut receptet på en hemsida där många verkar gilla det! Jag har inte gjort cupcakesen på länge men det kanske är dags snart? Det här är iallafall dom godaste muffinsarna jag har ätit! dom är väldigt saftiga och mäktiga! Nedanför bilderna hittar du receptet! Det här är dom godaste muffinsarna jag har ätit! dom är väldigt saftiga och mäktiga!

Ingredienser

Muffins:
4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 tsk kanel
1 dl kakao
50 g hackad choklad
100 g nougat
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja

Glasyr:
170 g smör, rumstempererat
7 ½ dl florsocker
50 g choklad
 

Gör så här

Muffins:
Sätt ugnen på 175°C. 
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt, kanel, och kakao. Rör om och blanda väl. Tillsätt chokladhacket och riven eller hackad nougat. 
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut. Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i pappersformar. Grädda i 20-25 min i mitten av ugnen, små muffins ca 15 min.

Tips: grädda gärna i dubbla pappersformar för att få bättre höjd på muffinsen! 

Glasyr:
Lägg smöret i en skål, rör luftigt och sikta i florsockret.
Rör blandningen slät.
Tillsätt den smälta chokladen och blanda väl.
 
vi har fått mejl av läsare att det inte funkar att kommentera inläggen! vi ska försöka fixa det så snart som möjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0